6.nädal

Loe läbi vähemalt 2.peatükk Rick Falkvinge ja Christian Engströmi raamatust The Case for Copyright Reform ning hinda pakutavaid lahendusi ajaveebiartiklis.

Raamatu autoritest Rick Falkvinge on Piraadipartei looja ja Christian Engström on Rootsi Piraadipartei ning ühtlasi ka Euroopa parlamendi liige. Raamatus tuuakse välja erinevaid intellektuaalomandiga seotuid probleeme, millele autorid ka omapoolseid lahendusi ning reforme välja pakuvad.  

Falkvinge ja Engströmi kuus ettepanekut:

    1. "Moral Rights Unchanged"

Autori töö on autori enda omand ja see peab jääma puutumatuks. Keegi ei tohi ennast kellegi teise töö autoriks välja kuulutada. Siinjuures paradoksaalne on see, et tänapäeval oleks palju lihtsam maksta kellelegi raha, et ta kirjutaks mõnda teost valmis ja siis avaldada oma nime alt ja öelda, et näete, MINA olen selle autor. Paraku ma ei leidnud sellest raamatust häid ja toimivaid lahendusi.

    2. "Free Non-Commercial Sharing"

Tuleks lubada eraisikutel teise autori töö (mitteärilistel eesmärkidel!) kasutamist ja jagamist. Sõbrale mõne raamatu laenamine peaks olema seaduslik ning samuti mõne laulu koopia saatmine ei tohiks karistatav olla. Kui ma selle ostsin, siis on see juba minu otsustada, kellega ma jagan jms. Muidugi ei tohi unustada, et tohib kasutada, aga mitte kasumi saamiseks.

    3. "20 Years Of Commercial Monopoly"

Autor säilitab ainuõiguse 20. aastaks, mis on ilmselt mõistlik. Looja suhtes on see igati õiglane, kuid ma ei teagi kas tänapäeva kiiresti muutuvas maailmas oleks mõistlik seda rakendada. Kuid kui üks või teine leiutis/ettevõte toob ka 15 aasta pärast kasumit, siis miks mitte. Selleks, et areng ei jääks toppama olen nõus, et 20 aastat oleks paras aeg autoriõiguste kaitsmiseks.  

    4. "Registration After 5 Years"

Ühtne autoriõiguste andmebaas. Ilmselt nii mõnigi on mõelnud, et miks surnutele peaksid autoriõigused alles jääma. Vastus on "aga ei peagi". Seega minu meelest hea alternatiiv või lahendus autoriõiguste kinnitamiseks iga viie aasta tagant.

    5. "Free Sampling"

Filmide või muusika viitamine, tooks kaasa uut moodi lähenemise, uue loomingu tekkimise. Väga äge oleks jälgida, kuidas seda tehniliselt saaks rakendada, aga ilmselt arenguruumi on veel küll ja küll. 

    6. "A Ban on DRM"

Digitaalses maailmas peavad samamoodi iga üksikindiviidi põhiõigused olema kaitstud. Ehk sul on õigus jagada teistega faile, raamatuid jms ning tootjal/autoril ei tohiks olla õigust piirata, kui tarbija tegutseb seaduslikult. Siin punktis välja toodud põhimõte on 2. punktis välja tooduga sama mõttega.


Kasutatud allikad:

Kommentaarid

Populaarsed postitused sellest blogist

14.nädal

9.nädal

13.nädal